40 rokov Triedy G

novinka-foto

Jubilejné narodeniny klasického terénneho vozidla

Všetko najlepšie k 40 rokom, počas ktorých to s vozidlom Mercedes-Benz Triedy G (kombinovaná spotreba paliva: 13,1–9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299–252 g/km1) išlo od roku 1979 hore kopcom: na jednej strane tým narážame na vynikajúce terénne vlastnosti vozidla, ktoré bolo predstavené v roku 1979, a na druhej poukazujeme na to, že jubilant ostal svojim hodnotám verný celých 40 rokov. Hore kopcom to ide s Triedou G od samotného začiatku, a to aj s ohľadom na jej status automobilovej ikony. Od užitočného terénneho vozidla s vysokým cestným komfortom sa Trieda G počas desaťročí neustále zdokonaľovala. Tým, že Mercedes-Benz Triedu G neustále zdokonaľuje, ostáva stále svieža a aktuálna.

Od 4. do 9. februára 1979 zažíva model G konštrukčného radu 460 svetovú premiéru v meste Toulon (Francúzsko). Tlačová správa Mercedes-Benz vyzdvihuje pri tejto príležitosti hodnoty „nekompromisné vlastnosti v teréne a na ceste" či „maximálne rôznorodá využiteľnosť". To bez kompromisov platí aj pre novú Triedu G konštrukčného radu 463, ktorá sa od mája roku 2018 aj naďalej vyrába v rakúskom meste Graz. K tomu sa pridáva tradícia výkonu a jedinečný charakter. V tomto ohľade úspech Triedy G počas uplynulých desaťročí neustále narastal.

O modeli G
História modelu G sa začína v lete roku 1969. Spoločnosť Daimler-Benz AG a rakúska spoločnosť Steyr-Daimler-Puch AG začína rokovať o možnej spolupráci. Obaja výrobcovia majú vo svojom portfóliu vozidlá s vynikajúcimi terénnymi schopnosťami: Mercedes-Benz Unimog či Puch Haflinger alebo Puch Pinzgauer. Až v roku 1971 sa rodí nápad vyrobiť spoločne terénne vozidlo. Má spájať extrémne terénne danosti s dobrými jazdnými vlastnosťami na ceste. Už na jeseň roku 1972 prinášajú predsedovia predstavenstiev, Dr. Joachim Zahn (Daimler-Benz AG) a Dr. Karl Rabus (Steyr-Daimler-Puch AG), zásadné rozhodnutie o vývoji spoločného ľahkého terénneho vozidla. Vedenie konštrukčného tímu preberá Erich Ledwinka, šéfdizajnér spoločnosti Steyr-Daimler-Puch.

Vývoj je teraz v plnom prúde. Už v apríli roku 1973 je na svete prvý drevený model. V roku 1974 sa už testuje prvý prototyp schopný jazdy. Fotografie interne zverejneného technického popisu z roku 1975 dokazujú, ako rýchlo sa dizajnéri a inžinieri dopracovali k návrhu, ktorý sa náramne podobá na neskoršiu Triedu G. Definitívnu podobu s jasnými siluetami stanovuje dizajn Mercedes-Benz na čele s Brunom Saccom. Štylisti šikovne spájajú veľké a rovné plochy karosérie s technicky danými vlastnosťami, akými sú veľké nájazdové uhly vpredu i vzadu či relatívne vysoká výška vozidla kombinovaná s pomerne úzkou celkovou šírkou vozidla.

Model G sa od začiatku vyrába v závode Puch v obci Thondorf neďaleko mesta Graz. Od mája roku 2018 sa tu vyrába aj nová Trieda G konštrukčného radu 463. Mercedes-Benz dováža do mesta Graz od roku 1979 z rôznych prevádzok v Nemecku okrem iného motory, nápravy, riadenia a veľké lisované diely karosérie. Sériová výroba sa spúšťa krátko po svetovej premiére, vo februári roku 1979. Za výrobu zodpovedá spoločnosť Geländefahrzeug Gesellschaft (GfG), ktorá bola založená oboma podnikmi v roku 1977.

Na trh prichádza model G najskôr ako konštrukčný rad 460: terénne vozidlo s univerzálnym využitím, pomerne jednoduchým interiérom a dobre vypracovanými detailmi v oblasti techniky pohonu. O optimálne vlastnosti v teréne sa stará sériovo dodávaný pohon 4x4 s pripojiteľným náhonom prednej nápravy či voliteľná uzávierka diferenciálu na prednej a zadnej náprave, ktorá od roku 1985 patrí do sériovej výbavy. O všestrannosť a robustnosť mimo cesty sa stará rámová konštrukcia a tuhé nápravy s vinutými pružinami. Na začiatku výroby sú k dispozícii typy 240 GD a 300 GD s dieselovými motormi či 230 G a 280 GE so zážihovými motormi. Na výber sú dva rôzne rázvory kolies (2 400 a 2 850 milimetrov), ako aj rozličné tvary karosérie (otvorené vozidlo s plachtovou strechou, krátky Station-Wagen, a skriňové vozidlo s uzatvorenými bočnými stenami). Okrem konštrukčného radu 460 s 12-voltovou napäťovou sústavou ponúka Mercedes-Benz aj konštrukčný rad 461 s 24-voltovou napäťovou sústavou určený na vojenské účely. Z konštrukčného radu 461 vzniká vyhotovenie ckd (kompletne rozmontované) a dostáva označenie 462.

Príbehy o úspechoch
Už krátko po uvedení na trh začína priebežný proces ďalšieho vývoja modelu G, ktorý bol kľúčom k jeho udržateľnému úspechu. Medzi najdôležitejšie kroky patria okrem iného sériové servoriadenie (najskôr v typoch 280 GE a 300 GD, od roku 1987 vo všetkých typoch) a sériové uzávierky diferenciálov (1985) či zavedenie riadeného trojcestného katalyzátora (od roku 1986 najskôr ako mimoriadna výbava typu 230 GE) alebo protiblokovací systém (ABS) od roku 1990 v konštrukčnom rade 463. O optimalizáciu komfortu a bezpečnosti sa od roku 2001 okrem iného stará sériovo dodávaná kombinácia najvýkonnejších systémov dynamiky jazdy a náhonu na všetky kolesá: tá pozostáva z elektronicky riadeného trakčného systému 4ETS, elektronického systému stability ESP® a asistenta brzdenia BAS.

Najmä vďaka rozsiahlym modernizáciám dokáže technika modelu G robiť dôležité vývojové skoky. Vďaka tomuto dostáva napríklad konštrukčný rad 463 v roku 1990 stály náhon na všetky kolesá namiesto dovtedy používaného pripojiteľného. Postupom času sa pod kapotu výkonnej a luxusnej Triedy G dostávajú osemvalcové či dokonca dvanásťvalcové motory. Mercedes-Benz zároveň dbá na tradičné hodnoty modelu G, ktorý aj naďalej ostáva všestranným úžitkovým vozidlom. Túto rolu spočiatku preberá v roku 1990 konštrukčný rad 460 a neskôr v roku 1992 konštrukčný rad 461. Do budúcnosti prináša tieto schopnosti ďalej Trieda G, variant Professional.

Počiatky tradičnej exkluzívnej výbavy s kvalitnými detailmi Triedy G siahajú až do roku 1981, kedy sú ako mimoriadna výbava dostupné samostatné sedadlá Recaro pre vodiča a spolujazdca. V roku 1982 bol interiér vozidla vylepšený v rámci sériového prevedenia. V roku 1990 prináša konštrukčný rad 463 ušľachtilé drevo do interiéru vtedy jedenásť ročného klasického terénneho vozidla. Vďaka neustálemu pokroku získava Trieda G nových zákazníkov z okruhu súkromných používateľov. Tí obzvlášť oceňujú exkluzívne a výkonné varianty Triedy G. Prvým míľnikom je Mercedes-Benz 500 GE vyrábaný v malej sérii od roku 1993 s motorom V8. V roku 1998 sa G 500 stáva sériovým špičkovým modelom Mercedes-Benz Triedy G, čo je názov, ktorý od roku 1993 označuje rodinu terénnych vozidiel. Tým preberá Trieda G zaužívaný systém nomenklatúry ostatných konštrukčných radov osobných vozidiel Mercedes-Benz, v ktorom písmeno alebo kombinácia písmen stojacich pred trojciferným číslom označuje príslušnosť k Triede.

Obzvlášť úspešná kapitola začína v roku 1999: v tomto roku sa novým špičkovým modelom konštrukčného radu 463 stáva G 55 AMG. Práve ten položil základy neutíchajúceho úspechu vysokovýkonných vozidiel Triedy G od Mercedes-AMG. Ďalšie významné míľniky predstavujú okrem iných G 55 AMG Kompressor (2004), G 63 AMG a G 65 AMG (obe 2012), G 63 AMG 6x6 (2013) a nakoniec Mercedes-AMG G 63 novej Triedy G, predstavený vo februári roku 2018 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 g/km1).

To, že Trieda G aj vo svojom štvrtom desaťročí ešte stále úspešne zvláda všetky výzvy, dokazujú aj ďalšie vysoko exkluzívne typy, akými sú G 500 4x4² z roku 2015 a Mercedes-Maybach G 650 Landaulet z roku 2017, z ktorých je vyrobených len 99 kusov. Pretože oba varianty ikonického terénneho vozidla posúvajú Triedu G do nových dimenzií: G 500 4x4² so svojimi portálovými nápravami ešte znásobuje terénne schopnosti Triedy G a Mercedes-Maybach G 650 Landaulet posúva najväčšiu možnú úroveň automobilového luxusu aj mimo cesty.

Nová generácie konštrukčného radu 463 oslavuje svoju svetovú premiéru v januári roku 2018 na výstave North American International Auto Show (NAIAS) v Detroite. Prenáša silné stránky svojich predchodcov ďalej do budúcnosti. Ako prvý je predstavený typ Mercedes-Benz G 500 (kombinovaná spotreba: 12,1–11,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 276–263 g/km1), krátko nato prichádza Mercedes-AMG G 63. V decembri roku 2018 oslavuje G 350 d (kombinovaná spotreba: 9,8–9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 259–252 g/km1) čím zároveň oslavuje svetovú premiéru aj tretí variant motorizácie, moderný dieselový motor OM 656. Model G sa opäť na novo etabloval dôležitými detailmi s novou Triedou G konštrukčného radu 463: Napríklad podvozkom, ktorý spolu vyvinuli Mercedes-Benz a Mercedes-AMG s klasickou tuhou zadnou nápravou a prednou nápravou so zavesením s dvoma priečnymi ramenami a nezávislým zavesením kolies. Rovnaké však ostávajú vynikajúce schopnosti v teréne – v tomto ohľade nová Trieda G svojho predchodcu dokonca v mnohých disciplínach prekonáva. Zvonka platí to isté: Trieda G dáva na prvý pohľad najavo, že s modelom G z roku 1979 má rovnaké gény.

Na fotografiách:
D512398 / Mercedes-Benz 230 GE (konštrukčný rad 460), krátke otvorené vozidlo s plachtovou strechou v prevedení pre „hasičov“, rok výroby 1982.

D512873 / Mercedes-Benz 230 G (konštrukčný rad 460), krátke Station-Wagen, rok výroby 1980.

D513333 / Viacero generácií vozidla Mercedes-Benz Triedy G: nová Mercedes-Benz Trieda G konštrukčného radu 463 z roku 2018 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km1), v strede, obklopený predchodcami zo štyroch desaťročí.

D513353 / Viacero generácií Mercedes-Benz Triedy G: nová Mercedes-Benz Triedy G konštrukčného radu 463 z roku 2018 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km*), vľavo, vedľa vozidla Mercedes-Benz 500 GE z roku 1993 (v strede) a vozidla Mercedes-Benz 230 GE z roku 1985.

18C0340_03 / Terénne vozidlo Mercedes-Benz vo variante ako otvorené vozidlo s plachtovou strechou s krátkym rázvorom kolies (2 400 mm). Fotografia z internej brožúry „Mercedes-Benz Cross Country Car. Technical Description“, ktorá vyšla v novembri 1975.

18C0340_04 / Terénne vozidlo Mercedes-Benz ako Station-Wagen s dlhým rázvorom kolies (2 850 mm). Fotografia z internej brožúry „Mercedes-Benz Cross Country Car. Technical Description“, ktorá vyšla v novembri 1975.

18C0340_05 / Terénne vozidlo Mercedes-Benz ako otvorené vozidlo s plachtovou strechou s krátkym rázvorom kolies (2 400 mm) a Station-Wagen s dlhým rázvorom kolies (2 850 mm). Fotografia z internej brožúry „Mercedes-Benz Cross Country Car. Technical Description“, ktorá vyšla v novembri 1975.

79F109 / Mercedes-Benz model G konštrukčného radu 460, otvorené vozidlo s plachtovou strechou. Fotografia z roku 1979.

79F116 / Mercedes-Benz model G konštrukčného radu 460, Station-Wagen s dlhým rázvorom kolies (2 850 mm). Fotografia z roku 1979. Vďaka stúpavosti až 80 percent a bočnej jazdnej stabilite aj pri bočnom náklone 54 percent model G suverénne zdolá aj najťažšie jazdné situácie v teréne. K tomu prispieva aj svetlá výška 21 cm a nájazdový uhol 36 stupňov vpredu ako aj 27 stupňov vzadu.

79F123 / Mercedes-Benz model G konštrukčného radu 460. Fotografia z roku 1979. V čase uvedenia na trh si možno vybrať zo štyroch motorizácií, dvoch rázvorov kolies a piatich rôznych variantov nadstavieb.

79F142 / Mercedes-Benz model G konštrukčného radu 460, interiér. Fotografia z roku 1979. V strede prístrojovej dosky vodič na dosah nájde tlačidlový prepínač ako aj ovládač pre kúrenie a ventiláciu. K vysokej úrovni vnútornej výbavy prispievajú aj tvarované penové diely, ktoré zakrývajú niektoré plechové povrchy.

83F46 / S týmto vozidlom Mercedes-Benz 280 GE konštrukčného radu 460 vyhrávajú Jacky Ickx a Claude Brasseur rely Paríž – Dakar v roku 1983.

814733 / Pápež Ján Pavol II. na cestách vo svojom papamobile Mercedes-Benz 230 G s evidenčným číslom vozidla SCV 7.

1998DIG250 / Mercedes-Benz 290 GD s dieselovým motorom s turbodúchadlom konštrukčného radu 461, Station-Wagen s krátkym rázvorom kolies. Fotografia z roku 1997.

A99F1042 / Mercedes-Benz G 500 konštrukčného radu 463, Station-Wagen s dlhým rázvorom kolies. Fotografia z roku 1999.

A2000F2241 / Mercedes-Benz G 500 konštrukčného radu 463, kabriolet s elektrohydraulicky ovládanou sklápacou strechou. Fotografia z roku 2000.

08C1392_027 / Mercedes-Benz Triedy G konštrukčného radu 463, mimoriadny model „EDITION30“ vychádzajúci z modelu G 500. Fotografia z tlačovej informácie z roku 2009.

13C215_067 / Mercedes-Benz Triedy G, koncepčné vozidlo G 63 AMG 6x6 z roku 2013.

15C144_001 / Mercedes-Benz Triedy G, koncepčné vozidlo G 500 4x4² z roku 2015.

17C966_010 / Nový Mercedes-Benz Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km1). Exteriér, vozidlo s maskovacím polepom na testovacej dráhe na kopci Schöckl v Grazi. Fotografia z testovania v roku 2017.

17C986_132 / Nový Mercedes-Benz Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km*) slávi svetovú premiéru v januári 2018.

18C0006_02 / Pri príležitosti svetovej premiéry novej Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km1) 14. januára 2018 na výstave North American International Auto Show (NAIAS) v Detroite predstavuje značka Mercedes-Benz inštaláciu „Stronger Than Time“ (Odoláva času): model 280 GE konštrukčného radu 460 z roku 1979, ktorý bol zaliaty do umelej živice. Fascinujúca inštalácia pripomína hmyz skamenelý a uviaznutý v jantári (© 2018: Daimler AG, photo by Deniz Saylan).

18C0002_018 / Svetová premiéra nového vozidla Mercedes-Benz Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km1) na novoročnej recepcii Mercedes-Benz 14. januára 2018, v predvečer výstavy North American International Auto Show (NAIAS) 2018. Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars, a Arnold Schwarzenegger, hollywoodsky herec a bývalý guvernér amerického štátu Kalifornia, predstavujú nové vozidlo Mercedes-Benz Triedy G.

18C0002_019 / Svetová premiéra nového vozidla Mercedes-Benz Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km1) na novoročnej recepcii Mercedes-Benz 14. januára 2018, v predvečer výstavy North American International Auto Show (NAIAS) 2018. Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars, a Arnold Schwarzenegger, hollywoodsky herec a bývalý guvernér amerického štátu Kalifornia, predstavujú nové vozidlo Mercedes-Benz Triedy G.

18C0089_028 / Mercedes-AMG G 63 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 g/km1) je špičkový model novej Triedy G konštrukčného radu 463 z roku 2018 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km1). Exteriér vo vyhotovení designo mystická biela bright s balíkom ušľachtilej ocele. Fotografia z roku 2018.

18C0343_022 / Mercedes-Benz G 500 novej Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 12,1 – 11,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 276 – 263 g/km1), hyacintová červená metalíza, koža designo napa platinová biela/čierna.

18C0347_009 / Mercedes-AMG G 63 novej Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 g/km1), obsidiánová čierna metalíza, koža AMG napa Exklusiv béžová macchiato/hnedá espresso.

18C0345_091 / Mercedes-Benz G 500 novej Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 12,1 – 11,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 276 – 263 g/km1), briliantová modrá metalíza, koža designo napa hnedá espresso/čierna.

18C0387_001 / V rakúskom Grazi opúšťa v máji 2018 výrobný pás prvé nové vozidlo Mercedes-Benz Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km1) v závode Magna Steyr. Je to Mercedes-AMG G 63 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 g/km). Pri príležitosti uvedenia do sériovej výroby sa stretli (zľava doprava): štyria zamestnanci závodu Magna Steyr, Günther Apfalter (prezident Magna Europe & Magna Steyr), Karl-Friedrich Stracke (prezident Fahrzeugtechnik & Engineering Magna Steyr), Gerd Brusius (viceprezident Corporate Sales & Marketing Magna Europe & výkonný viceprezident Sales & Marketing Magna Steyr), Wolf-Dieter Kurz (skupina produktov Compact Cars/SUV), Ola Källenius (v rámci predstavenstva spoločnosti Daimler AG zodpovedný za koncernový výskum a vývoj divízie Mercedes-Benz Cars), Dr. Gunnar Güthenke (vedúci oblasti výroby terénnych vozidiel značky Mercedes-Benz), Kurt Bachmaier (General Manager Business Unit G Magna Steyr), Anton Schantl (viceprezident Finance Magna Steyr), Wolfgang Zitz (viceprezident Complete Vehicle Manufacturing Magna Steyr) a Helmut Wagner (asistent generálneho manažéra Business Unit G Magna Steyr).

18C0429_01 / V máji 2018 sa v závode Mercedes-Benz Kassel spúšťa výroba náprav pre nový Mercedes-Benz Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km1). Horný rad zľava doprava: Miroslav Vucicevic, Prof. Dr. Frank H. Lehmann (vedúci prevádzky závodu Mercedes-Benz Kassel), Benjamin Moeller, Dr. Andreas Gorbach (vedúci manažmentu globálnej platformy), Artur Burghof, Andrej Treichel, Ralf Sonner, Jens Nuhn, Tim Gilga; dolný rad zľava doprava: Christian Mann, Jan Siebert, Stefan Fricke, Jörg Lorz (predseda podnikovej rady).

D536871 / Nový Mercedes-Benz Triedy G konštrukčného radu 463 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 – 252 g/km1) ako bielo-červené narodeninové vozidlo. Múzeum Mercedes-Benz usporadúva pri príležitosti jubilea 125 rokov VfB Stuttgart od septembra 2018 do 2. apríla 2019 mimoriadnu výstavu „V pohybe od roku 1893: 125 rokov športového klubu VfB Stuttgart“.

18C0997_016, 18C0997_033 / Mercedes-Benz G 350 d (kombinovaná spotreba paliva: 9,8 – 9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 259 – 252 g/km) s lakom vo farbe briliantová modrá metallic a s kožou designo napa vo farbách hnedá espresso/čierna.


1 Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania. Ide o hodnoty CO2 podľa NEDC v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.
Ďalšie informácie o oficiálnej spotrebe paliva a o oficiálnych špecifických emisiách CO2 nových osobných motorových vozidiel nájdete v príručke o spotrebe paliva, emisiách CO2 a spotrebe elektrickej energie nových osobných motorových vozidiel, ktorá je bezplatne k dispozícii na všetkých predajných miestach, ako aj v spoločnosti Deutsche Automobil Treuhand GmbH na stránke www.dat.de.

Žiadne komentáre

You must log on to comment.

Zobraziť v mobilnej aplikácii: Áno

Zobraziť na portáli: Áno

Promovaná Novinka: Nie